Het derde Reisverslag - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gijs Korenblik - WaarBenJij.nu Het derde Reisverslag - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gijs Korenblik - WaarBenJij.nu

Het derde Reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Gijs

01 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Mijn stage tijd

Line up, put your blazer on. Stop crying! Welkom op het primaire onderwijs van Belfast. Wegens een tekort aan stageplaatsen op secundair onderwijs in Belfast, ben ik op een school voor primair onderwijs terechtgekomen.
De school
Ik heb lesgegeven op “St Patricks’s primary school” in West-Belfast. Deze school is heel erg katholiek georiënteerd en op Ierse tradities gericht. Ik heb lesgegeven aan P5: dit zijn kinderen van 8-9 jaar. Het was een hele leuke ervaring om te doen, want ik was altijd al benieuwd hoe het is om in het primair onderwijs les te geven.
Qua collega’s was het ook top. Ik heb dankzij hen meer kanten van Ierland gezien. O.a. de Belfast Bab geproefd, Ierse muziek en instrumenten gehoord, Gaelic Football gezien en de Ierse riverdance mogen aanschouwen. Het milieu waar de kinderen opgroeien is helaas niet zo positief, want de kinderen komen allemaal uit een arm milieu. Veel kinderen hebben ouders die tussen de 22-30 jaar zweven. Ook heeft 80% van de kinderen recht op een warme maaltijd van de school, want de ouders verdienen niet genoeg. Om de kinderen toch een gevoel van saamhorigheid te geven, heeft de school, per klas, de kinderen opgedeeld in teams. Elk team kan punten verdienen en leuke prijzen en tripjes winnen. Dit motiveerde de kinderen heel erg, ook gaf het ze meer een doel in de klas.
Korte vergelijking
Het onderwijs is heel erg verschillend in vergelijking met Nederland. Er heerst meer een cultuur van afstand tussen de leerling en docent, de kinderen worden als het ware gedrild door de docenten. Ook is het schreeuwen naar de kinderen de normaalste zaak van de wereld. Ik kreeg soms het gevoel dat deze kinderen bijna immuun werden voor schreeuwende volwassenen, omdat ze soms bijna geen kick gaven en de docent maar aan zaten te staren.
Ten derde is het dragen van een uniform, met bijpassende schoenen, een van de belangrijkste dingen die kinderen op orde moeten hebben. Er was namelijk eens een leerling, die geen bijpassende schoenen aan had. Deze leerling kreeg van de docent een hele grote preek en was bijna naar huis gestuurd.
Ten vierde is er in elke klas een onderwijsassistent aanwezig. Elke docent wordt ondersteund in de administratieve zaken en mate van orde houden. Naar mijn mening zouden we dit in Nederland kunnen doen, want extra hulp bij dit soort zaken is altijd handig.

Mijn paasvakantie

3 daagse trip in Galway. ( West Ierland)
Ik ben maandag 6 april vertrokken vanuit Belfast naar Galway. Na een lange busrit van 2.5 uur moest ik overstappen in Dublin. Helaas door de vertragingen had ik mijn aansluiting gemist in Dublin. Ik als een kip zonder kop stap de eerste bus in die naar Galway gaat. Blijkbaar was deze bus een lijnbus. Van Dublin tot Galway heb ik 29 stops moeten doorstaan. Hierdoor heb ik 4.5 uur in dezelfde bus gezeten. Het voordeel hiervan wel is, dat ik heel midden Ierland heb gezien. Veel mooie natuur en pittoreske dorpjes mogen aanschouwen.
Eenmaal aangekomen in Galway, werd ik meteen gecharmeerd van de schoonheid van het bijna middeleeuwse vissersstadje. Veel oude huizen, straten die nog met stenen keien zijn bekleed, de vele historie die door de lucht zweeft, wonderschone rivieren die glinsteren in straling van de zon, straatartiesten die voor een aalmoes het plebs vermaakt, maar goed ik zal uw niet vervelen met de woorden en spreuken van een oude nostalgist die zich toevallig in de positie van dit blog als auteur bevind.
Na de langse busrit ben mijn mede Erasmus studenten gaan opzoeken in Galway, zei waren al een dag eerder aangekomen. Uiteraard zoals verwacht zaten ze in de pub te genieten van de heerlijke pintjes die Galway te bieden heeft.
Diezelfde avond zijn we nog wat andere pubs ingegaan.

Dinsdag 7 april
Dinsdag 7 april hebben we een tour gedaan door de “The Burren” en “The Cliffs of Moher”.
The Burren is een uitgestrekt natuurgebied ten zuiden van Galway. Ook de Cliffs of Moher zijn prachtige kliffen die in het zuid westen van Galway bevinden.
Zie foto’s.
Ik denk dat de foto’s meer zullen zeggen dan mijn beschrijvend vermogen in staat is.

Woensdag 8 april
Op woensdag 8 april zijn we met de groep de stad gaan verkennen. Pintjes gedronken in de pub en genoten van het heerlijke weer. Terwijl de stad aan het verkennen waren, kwamen we overal wel mensen uit internationale kringen tegen, voornamelijk Spanjaarden. Overal waar je liep hoorde je wel Spaanse of Amerikaanse mensen praten. Normaliter kom je overal wel Nederlanders tegen, maar dit keer niet.

WWE event in Belfast, Vrijdag 10 april
Op vrijdag 10 april ben ik met een andere Erasmus student en een Ierse kameraad naar het WWE event in Belfast geweest. Voor diegene die niet weten wat WWE is, zal ik even korte uitleg. WWE is het Amerikaanse show worstelen die met veel grote shows en zoveel mogelijk poespas de toeschouwer wil entertainen.
Eenmaal binnen gekomen in de Odyssee Arena, de Icehockey arena van Belfast, was het zwart van de mensen. Ik had niet verwacht dat het hier zo leefde.
Mensen die zichzelf helemaal verkleed hebben en er waren zelfs sommige met Make up op, van de desbetreffende WWE worstelaar. Talloze mensen met borden, met supporterende en uitdagende teksten naar de WWE worstelaars toe. Het was een enerverende ervaring.

Schotland tour, Glasgow- Fort William, Hooglanden- Edinburgh
11 april tot 17 april

In deze week zijn we met 5 Erasmus studenten naar Schotland gegaan. 11 april begon met een lange reis naar Glasgow. We zijn vroeg in de morgen vertrokken voor een lange reis van ongeveer 6 uur naar Glasgow. Van deze 6 uur zat je 2.5 uur op boot van Belfast naar Cairnryan ( Havenplaatsje in Schotland). De veerboot was wel een grappige ervaring, omdat het eigenlijk een mini stad op een schip was. Je had overal winkels, barren/ restaurants en speelhallen. Nadat we gearriveerd waren in Cairnryan begon een lange busreis van ongeveer 3 uur naar Glasgow.

Glasgow 11-12 april
Glasgow was een leuke ervaring om te zijn. De stad heeft qua architectuur veel mooist te laten zien. Ook was de sfeer ontzettend mooi, want de mensen zijn heel erg behulpzaam en geïnteresseerd in buitenlanders, tevens is het openbaar vervoer ontzettend goed geregeld, want er zijn overal metro verbinden.
In ons hostel hebben we ook wat mensen leren kennen, waar we goed een drankje mee konden doen.
In Glasgow hebben we helaas niet zoveel gedaan, omdat ons tijd daar maar kort was ( 2 dagen). We hebben wel de mooie stad verkent en ik ben naar de Glasgow universiteit geweest. Deze universiteit is een oude kathedraal , die gebouwd is op een heuvel. Vanaf de heuvel heb je een ontzettend mooi uitzicht op de stad Glasgow.

Fort William 13-14 april
Op 13 april zijn we vertrokken vanuit Glasgow richting Fort William. De reis duurde ongeveer 3 uur met de bus. Tijdens deze lange reis naar de Schotse hooglanden zagen we ontzettend veel mooie natuur. Idyllische landschappen met bergen op de achtergrond, ongerepte natuur en veel meer mooie natuur.
Eenmaal aangekomen in Fort William was het al flink aan het regenen. Het weer in de hooglanden is helaas wel echt Schots weer. Gelukkig was ons hostel vlakbij. Fort William is wel een prachtig stadje, omdat alles hier heel erg pittoresk is en net zoals de natuur ontzettend ongerept.
Nadat we het een en ander geïnformeerd hadden over eventuele mogelijke beklimmingen zijn we naar een Schotse pub gegaan om een van onze doelen in Schotland te doen. Het eten van HAGGIS. Deze Schotse lekkernij zag er op google afbeeldingen ontzettend naar uit, want het is gevulde schapenblaas. Eenmaal dit besteld te hebben was het totaal niet wat de afbeeldingen ons lieten zien. Het was net een soort gehakt met lekkernij erdoorheen. Haggis werd voor mij een gerecht dat ik wel vaker zou willen eten, want beste lezers het is helemaal niet zo erg als het lijk. Integendeel het is hartstikke lekker. De avond hebben we hierna verder vervolgd met drankjes in de plaatselijke Wetherspoons.

14 april zijn we de berg BEN NEVIS gaan beklimmen. Deze berg is 1344 meter hoog en is bedekt met sneeuw en steile padden omhoog.
Van ons hostel was het ongeveer 1 uur lopen naar het begin van de berg. De tocht ernaar toe was al prachtig, omdat de natuur in het achterland van Fort William al ontzettend mooi was. Eenmaal op de berg moesten we weer en wind trotseren om steeds hoger op de berg te komen. Toen we de berg gingen beklimmen zagen we overal schapen rondlopen op de berg. Dit was wel een leuk gezicht. Hoe hoger je op de berg kwam, hoe mooier het uizicht werd. Het beklimmen van de berg was best een zware opgave, omdat het weer dramatisch was en je moest echt veel klimmen, zelfs over stenen heen.
Na 2uur zijn een Erasmusgenoot en ik gaan afdalen. Het weer was buitengewoon dramatisch. Zware regenval en veel kou. De 3 andere jongens zijn nog 30 minuten doorgegaan zijn bij een gletsjer gekomen. Hier hebben ze heerlijk echt gletsjer water meegenomen in flessen. Het beklimmen van Ben Nevis was wel een keivette ervaring, dat ik graag op een later moment opnieuw zou willen doen. Nadat we gehergroepeerd waren in een klein herbergje onder de berg, hebben we gelijk een taxi gebeld. Terwijl we aan het wachten waren, hadden we ons verzameld voor het kleine kacheltje van de herberg om ons op te warmen.
De dag sloten we af met een paar heerlijke pintjes, eten en voetbal in een Schotse pub.

Edinburgh 15-16-17 April
Op 15 april vertrokken we uit Fort William weer terug naar Glasgow, om vanuit Glasgow een treinreis te doen naar Edinburgh. Edinburgh was onze eindbestemming en parel van onze Schotland tour.
In het begin van de avond waren we aangekomen in Edinburgh. We werden meteen verrast door de schoonheid van deze stad. Overal oude ongerepte gebouwen, reusachtige kerken en kathedralen, monumenten en pracht van musea. Met als hoogtepunt en toppunt van elegantie, Edinburgh Castle dat over de stad heenkijkt. Maar goed nu terug naar het verslag van de deze 3 dagen.
De eerste dag begon al goed, want er was Champions League op tv en we konden dit gelijk op een scherm , dat bijna een bioscoopscherm was, buiten kijken in een nabij gelegen pub. Hierna ben ik met 2 andere Erasmusgenoten de stad gaan verkennen. Hoe meer je de stad in ging, hoe mooier het werd.
De tweede dag zijn we met onze groep naar Edinburgh Castle gegaan. Het kasteel was een reusachtig complex, met musea en vele tentoonstellingen. Als je eenmaal over muren keek, had je een prachtig uitzicht over de stad. In het midden van het kasteel was een speciaal gedeelte van de burcht ingericht voor Schotse soldaten die gevallen zijn in de grote oorlogen van de 20ste eeuw. Ook zijn de kroonjuwelen van Schotland in dit kasteel opgeslagen. We hebben in dit kasteel wel uren rondgewandeld. Naderhand hebben nog door de stad gelopen en genoten van de plaatselijke cuisine. Ook heb ik voor mezelf een echte Schotse Kilt aangeschaft.
De dag sloten we af met het proeven van het Schotse nacht leven. Ik kan wel zeggen dat dit buitengewoon mooi is.
De derde dag zijn we naar het nationale kunstmuseum geweest van Schotland. Dit was echt ontzettend gaaf, want de galerij was gevuld met meesterwerken van Rubens, Van Gogh, Monet en veel meer artiesten. Hierna was het al snel avond. Diezelfde avond zijn we weer uitgegaan en kwamen we terecht bij een club, waar een reggae bent optrad. De avond kreeg een mooie afsluiter dankzij de muziek van deze band.
Helaas komt aan al het moois een einde. De volgende dag op 18 april kwam onze reis ten einde. In de eind van de middag vertrokken voor een 8 uur lange reis terug naar Belfast.

• 02 Mei 2015 - 12:40

Kees-Jan:

Bedankt voor de leuke beschrijving van je trip en van je stageschool. Zo te lezen heb je het nog steeds naar je zin: wil je dadelijk wel naar huis?
    Geniet de laatste weken! Prettig weekend,
    Kees-Jan

• 02 Mei 2015 - 21:02

Gijs Korenblik:

Ha Kees-Jan,

Haha het zal wel moeilijk worden om Belfast zo in een keer te verlaten.
    Bedankt! Jij ook!

Gijs

• 22 Juli 2017 - 22:51

Marije:

Beste Gijs,
    Als jij de Gijs bent die in het verleden bij Coens pannenkoekenhuus heeft gewerkt, zou je me dan een berichtje willen sturen op marijeravensbergen@gmail.com?
    Beetje raar misschien zo, maar ik zal eea uitleggen wanneer ik je terugschrijf.