Het Tweede Reisverslag - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gijs Korenblik - WaarBenJij.nu Het Tweede Reisverslag - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van Gijs Korenblik - WaarBenJij.nu

Het Tweede Reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Gijs

30 Maart 2015 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

Céad míle fáilte op mijn blog

Hier het tweede reisverslag

Het Dublin avontuur
Op dinsdag, 10 februari, ben ik met 3 mede Erasmus studenten naar Dublin afgereisd om Dublin te gaan verkennen. De reis duurde maar liefst 2.5 uur, maar het was te overzien. Eenmaal aangekomen in Dublin zagen we gelijk het enorme contrast van tussen het Europese georiënteerde Dublin en het Brits georiënteerde Belfast. De stad is namelijk qua architectuur veel breder, ruimtelijker, minder grauw en de mensen zagen er ook veel meer Europees uit (Dagje Amsterdam of Utrecht zal dit beeld voor diegene, die deze vergelijking lastig te begrijpen vindt, verduidelijken).
Ten eerste zijn we naar de universiteit van Dublin “Trinity College” geweest en de Universiteit gaan bewonderen.
Ten tweede zijn we naar Dublin Castle gegaan ( zie foto’s). Daarna zijn we richting het stadhuis van Dublin gegaan. Waarna we ons een lange weg hebben gebaand naar de Kilmainham Gaol. Dit is een van de bekendste gevangenissen van Ierland, omdat hier tijdens de Ierse onafhankelijkheidsoorlog veel prominente Ieren terecht zijn gesteld. Tijdens de tocht naar deze gevangenis zijn we ook even langs de Guinness brouwerij gekomen. We hebben dit gebouw even aanschouwd, maar konden helaas niet meedoen met de brouwerij toer, want de tijd begon te dringen. Nadat we gevangenis houden aangeschouwd zijn we ook naar de Jameson distilleerderij geweest ( zie foto’s). In deze distilleerderij hebben we wel meegedaan met de toer. We zijn veel te weten gekomen over het bedrijf en hoe Ierse whiskey wordt gemaakt. Op de afsluiting van de toer kregen we allemaal glas whiskey naar keuze. Zoals als echt studenten het betaamd blijf je natuurlijk tot laatste neut en dat deden we. Dankzij dit kregen we nog een extra glas whiskey van de barman “Het moest toch op en het is zonde om weg te geven”aldus de barman. Hier nog een leuk weetje voor de sterke drank drinkers onder ons. Schotten noemen hun whiskey “whisky” om zo aan te tonen dat ze een eigen soort whiskey hebben. Ook maken de Schotten gebruik van een ander soort kolen om hun drank te distilleren. Ze gebruiken namelijk donkere kolen.
Nadat we onze alcoholische verslaving weer hebben bevredigd zijn we even naar de MAC geweest. Hierna zijn de we het nachtleven van Dublin even gaan verkennen. We begonnen in het Temple Bar district. Geschrokken van de prijzen zijn we even verderop in Dublin naar een Pub gegaan. “The Brazen Head”genaamd, schijnbaar was dit een van oudste Pubs van Dublin. De Pub had inderdaad aardig wat weg van een Hobbit herberg.
Nadat we hier een drankje hadden gedaan, zijn we toch nog even op zoek gegaan naar wat Ierse muziek en bij toeval vonden we die in een pub. Het was geen gewone pub voor mij, want het was de pub waar 2 jaar geleden ook was met mijn familie. “The Temple Bar” zoals verwacht was de sfeer in deze pub goed en de muziek prachtig.
Nadat we een tijdje hier gebleven zijn, zijn vertrokken richting de bus.

The Mourne Mountains

Donderdag 12 februari zijn we naar de bergen van Newcastle Noord Ierland geweest “The Mourne Mountains”. Dit was een zware en leuke klim avontuur van 2 uur heen en 2 uur terug. De natuur hier was echt prachtig en zo rustgevend. Helaas hebben we niet helemaal de top kunnen bereiken, doordat het te mistig was op de toppen. Nadat we van de berg af gingen zijn we uiteraard onze welverdiende rust in een Pub gaan pakken. Een pintje om even helemaal tot rust te komen. Daarop volgend heb ik heerlijk genoten van een Ierse stoofpot.

Fake Birthday
Op 16 februari was mijn “Fake Birthday” in ons huis. Nadat we net waren bij gekomen van de “Fake Birthday” van een andere huisgenoot, die de dag ervoor was, gaan we zoals studenten betaamd gewoon weer door naar het andere feest.
Mijn huisgenoten veraste mij met een heerlijk, door hun bereid, diner. Dat ze “Nasi Gijs”noemde. Ook hebben ze mij 6 dozen eieren gegeven. Na deze invasie van eieren kwam er ook nog een mandje met eieren waar zij teksten op hadden gezet, die betrekking op mij hadden. De reden dat zij zoveel eieren voor mij kochten was, omdat ik altijd ontzettend veel gebakken eieren maak voor mezelf en iedereen.
Na dit heerlijke diner , kwamen al gauw de andere Erasmusstudenten binnen. Als “Belfastiaanse Erasmus” tradities moest ik 20 shotjes drank achter elkaar nemen, omdat ik 20 ben. Nadat ik dit overleefd had, was het feest officieel begonnen.

Field trip 18 februari
Op woensdag 18 februari was onze derde en laatste trip vanuit de universiteit. Deze field trip was een tour langs de Noord kust van Noord-Ierland, de Carrick-A-Rede Rope Bridge, de Bushmills destilleerderij , met als einde een toer door de “Giants Causeway”.
Het is anderhalf uur rijden met de bus naar het noorden van Noord-Ierland vanuit Belfast. Tijdens de busrit kwamen we door de pittoreske dorpjes en stadjes van Ierland. Eenmaal aangekomen aan het noorden van Ierland, kwamen we langs de prachtige kliffen. Deze kliffen leken wel op grote stenen muren, bedekt met mos en meer stenen.
De eerste stop was de Carrick A-Rede touwbrug. We stopten 15-20 minuten lopen en afdwalen naar de touwbrug, die je naar een klein eilandje leid. Tijdens deze afdaling konden we genieten van het heerlijke blauwe water en het mooie uitzicht. Eenmaal bij de touwbrug kon je afdalen naar het eilandje, die ook een prachtig uitzicht geeft. Gelukkig was het weer goed, want vaak was het zo winderig dat de touwbrug onbetrouwbaar en gevaarlijk wordt geacht.
De Tweede stop was de Bushmills destileerderij. Deze destilleerderij is de oudste whiskey stoker te wereld. Deze destilleerderij stamt namelijk uit het jaar 1608. Hier hebben we een goede tour gekregen en hebben we een mooi en duidelijk beeld gekregen van hoe wiskey wordt gemaakt in Ierland. Uiteraard werd deze toer beëindigd met een paar Bushmills van het huis.
De derde stop was de “Giants Causeway”. De Giants Causeway is een reusachtige rotsformatie aan de kust van Noord-Ierland, nabij Bushmills. Het is echt een aanrader om hier naar toe te gaan. Het uitzicht is buitengewoon prachtig. De 40.000 basalt zuilen zijn net een groot schaakbord. Ook zie je heel prachtig helder water en kun je de rotsen en kliffen beklimmen die voor een prachtig uitzicht zorgen.

20 Februari Redbull
Op vrijdag 20 februari zijn we naar Red Bul Crashed Ice geweest in Stormont, het parlements gebouw van Noord-Ierland. Het was een hele ervaring om dit te zien, maar naar mijn mening is het leuker om met een paar kameraden achter de tv te zitten en het met een biertje te bekijken. We stonden wel op een goede plek, maar je zag de schaatsers voor 2-3 seconden en dan kon je weer wachten op de volgende groep atleten.
28 Februari voetbaltoernooi
Op zaterdag 28 februari hebben we met een Erasmus en enkele Ieren aan een voetbal toernooi meegedaan. 5 tegen 5.
In dit toernooi zijn we derde geworden van de 16 teams die meededen. In koude regen en wind op open veld werden we helaas uitgeschakeld in de halve finale helaas met een stand van 3-4. Uiteraard hebben we een pracht dag gehad en veel nieuwe mensen ontmoet.

17 Maart St. Patricks Day.
17 maart kun je wel stellen dat het de koningsdag van heel Ierland is, want overal is het feest en bijna, horeca uiteraard, niemand hoeft te werken. Ik ben met een medestudent naar Dublin gegaan. Ik wilde al naar Dublin met St. Patricks sinds ik in Belfast kwam. Om 7:30 vertrok ik uit Belfast richting Dublin en om 10:00 kwam ik aan in de stad. Je kon al aardig zien dat de stad in grote feestvreugde was. Nadat we een heerlijk Iers ontbijt hadden genuttigd. Zijn we naar het centrum gelopen om alvast een heerlijke pint Guinness te nemen. Hierna zijn we naar de parade gaan kijken die om 13:00 begon. De optocht was echt keivet om te zien, want het was soms zo absurd en abstract dat je niet kon geloven wat je zag. Nadat we een tijdje de parade hadden bekeken, zijn we een pub ingegaan aan de hoofdstraat, O’Connol Street. Hier hebben we een groep Italianen ontmoet en zelfs een verjaardag gevierd met een Amerikaanse familie uit Colorado. In totaal hebben we hier wel 6 uur gezeten. Daarna zijn we nog met enkele van die familie de stad ingegaan. Rond 23:30 moesten we helaas naar huis, omdat dan onze retour nog geldig waren. Rond 01:30 was ik weer thuis in Belfast.